Jeg får kjeft

Mange har ment mangt om min studieteknikk. Denne kommentaren synes jeg er en triumf av logikk og retorikk. Jeg liker spesielt dens mange referanser og fokus på sak over person. Derfor setter jeg den like godt som egen post. Innlegget til debattanten kommer først, deretter min tilbakemelding flettet inn i innlegget:

Pengonasier:

Som student ved Dragvoll blir jeg provosert av dine utspill. Forventer du virkelig en relevant jobb etter bare en bachelorgrad? Forventer du virkelig å få en yrkesrettet utdanning på et universitet? Dersom du gjør det, hører du hjemme på høyskole, ikke universitet. Kanskje du heller bør lange ut mot din tidligere videregående skoles rådgiver som har fått deg til å søke universitet – når du tydeligvis ikke hører hjemme der.

I dag holder det ikke med 3 årig utdannelse fra et universitet for å få deg en jobb. Du må ha arbeidserfaring, og bør ha en mastergrad, ellers kan du like gjerne jobbe i en butikk. Du er en voksen person, og det er ditt eget annsvar å stå for din utdanning. Jeg synes at enkelte mennesker ikke hører hjemme på universitet. De som er vant med puter under armene fra foreldre, og som ikke klarer å ta ansvar for sitt eget liv og valg. Som ikke klarer å planlegge fremtiden sin i den grad at de vet akkurat hva som skal til for å ta dem dit. Jeg tror du er en av disse menneskene. Enten burde du tatt yrkesfag på videregående, eller gått høyskole, så ville du fått deg en slik fin tittel som du ønsker.

Jeg ser du gjentatte ganger nevner bedpres. Dette er faktisk ikke noe NTNU arrangerer, men bedrifter som Statoil og lignende som kontakter linjeforeninger for, av eget intiativ.

Det å kalle Dragvoll for useriøst ødelegger bare for resten av oss som jobber for harde livet for å få en utdannelse vi ønsker. Verden er kanskje ikke perfekt, og det er rom for forbedring, men å gå ut og spytte på hele Dragvoll er lavmål, arrogant og stakkarslig. Fordi DU ikke klarer å få deg relevant jobb, betyr ikke at vi andre ikke klarer det – eller at det er Dragvoll sin skyld. Ikke alle er født med sølvskje i munnen, og må lære å klare seg selv. Ikke kom og tro du får alt på et sølvfat med bare en bachelorgrad. Støttefagene er der av en grunn – for at du skal vinkle utdannelsen din i en retning du ønsker. Altså for å ta fag du ønsker å ha en karriere i. Du ser ut til å ha vært mer opptatt av å bare sanke “billige poeng” på uærlig vis, istedet for å bli attraktiv på jobbmarkedet med en velformet utdannelse via hardt arbeid. En grad betyr ikke at du bare får en jobb uten videre. Du må ha noe unikt å tilby. Arbeidsgivere kan også luke ut useriøse studenter som deg selv fra en bunke søkere, noe som heller ikke er NTNU sin skyld. At du velger å surre bort semesteret på tull er helt og holdent ditt eget valg, men da kan du ikke forvente at folk skal ta deg seriøst, når ikke du engang tar utdannelsen din seriøst. Hvorfor skal Dragvoll sponse deg med bedpres, når du ikke engasjerer deg nok til å dra på forelesninger? Når du ikke gidder å jobbe for det, og gjøre deg fortjent til det, hvorfor skal da Dragvoll gi deg noe?

stianh22 sier:

Før jeg gjengir innlegget ditt, med mine spydige kommentarer, vil jeg gjerne poengtere at det meste du sier er irrelevant for hovedpoenget mitt: Film- og medievitenskap gir ikke studentene kompetanse samfunnet etterspør, og det er ikke nødvendig å verken lese pensum eller delta på forelesninger for å få gode karakterer i fagene.

Stuntet mitt er et symptom på den dype sykdommen i NTNU; mangelen på respekt for falsifiserbar forskning. Konsekvensene av denne sykdommen er at linjer som film- og medievitenskap ikke gjør studentene attraktive på jobbmarkedet. Ungdom kaster bort sine beste år. La meg legge til; å kalle disse linjene for vitenskap er intellektuelt forræderi fra NTNU sin side.

Å la studenter ved nevnte linjer surfe seg gjennom disse fagene er et slag i ansiktet til alle ved Gløs som må jobbe for karakterene. Når universitetet unnlater å informere ferske studenter om den minimale verdien av en grad i filmvitenskap, er det på grensen til villedning.

At du kritiserer meg som person gjør ikke påstandene mine mer eller mindre sanne. Jeg er langt i fra den eneste som ler/gråter av film- og medievitenskap bak forelesernes rygger.

Ditt innlegg, pluss mine spydigheter

”Som student ved Dragvoll blir jeg provosert av dine utspill. Forventer du virkelig en relevant jobb etter bare en bachelorgrad?”

Nei, det har jeg aldri sagt.

”Forventer du virkelig å få en yrkesrettet utdanning på et universitet?”

Ikke nødvendigvis. Yrkeskompetanse er også akseptabelt. Film- og medievitenskap gir ingen av delene.

“Dersom du gjør det, hører du hjemme på høyskole, ikke universitet.”

Hvis universitet ikke gir yrkeskompetanse, vil jeg ikke anbefale noen å gå der.

”Kanskje du heller bør lange ut mot din tidligere videregående skoles rådgiver som har fått deg til å søke universitet – når du tydeligvis ikke hører hjemme der.”

Det var NTNUs nettsider som anbefalte meg å begynne på medievitenskap. Jeg burde kanskje ha forstått at de ikke var habile.

”I dag holder det ikke med 3 årig utdannelse fra et universitet for å få deg en jobb. Du må ha arbeidserfaring, og bør ha en mastergrad, ellers kan du like gjerne jobbe i en butikk. Du er en voksen person, og det er ditt eget annsvar å stå for din utdanning. Jeg synes at enkelte mennesker ikke hører hjemme på universitet.”

Enig så langt.

”De som er vant med puter under armene fra foreldre, og som ikke klarer å ta ansvar for sitt eget liv og valg. Som ikke klarer å planlegge fremtiden sin i den grad at de vet akkurat hva som skal til for å ta dem dit. Jeg tror du er en av disse menneskene.”

Hvorfor det?

”Enten burde du tatt yrkesfag på videregående, eller gått høyskole, så ville du fått deg en slik fin tittel som du ønsker.”

Jeg har ikke ytret ønske om en fin tittel. Dessuten vil jeg være journalist. Det er ingen videregåendelinjer for det.

”Jeg ser du gjentatte ganger nevner bedpres. Dette er faktisk ikke noe NTNU arrangerer, men bedrifter som Statoil og lignende som kontakter linjeforeninger for, av eget intiativ.”

Nettopp derfor er det ingen bedpresser på Dragvoll. Eksterne arbeidsgivere har et behov for folk med anvendbar kunnskap. Da går de på Gløshaugen.

”Det å kalle Dragvoll for useriøst ødelegger bare for resten av oss som jobber for harde livet for å få en utdannelse vi ønsker.”

Dragvoll hadde et dårlig rykte lenge før jeg åpnet kjeften. Har du aldri hørt begrepet 44-fag? Det stammer fra den tiden alt du trengte for å stå på en eksamen i enkelte fag ved Dragvoll var 44 kroner til bussen. For øvrig kaller jeg ikke Dragvoll for useriøst. Jeg har ikke grunnlag til å komme med en så generell påstand. Jeg disser kun mediefagene. Sosiologi og religionsvitenksap har jeg ikke sagt noe om. Derimot sier jeg at Dragvoll har et useriøst rykte. Det er en helt annen påstand. Hvis du mener jeg tar feil, så spør ti tilfeldige gløsere.

”Verden er kanskje ikke perfekt, og det er rom for forbedring, men å gå ut og spytte på hele Dragvoll er lavmål, arrogant og stakkarslig.”

Min personlighet påvirker ikke hvorvidt argumentene mine er riktige eller ikke.

”Fordi DU ikke klarer å få deg relevant jobb, betyr ikke at vi andre ikke klarer det – eller at det er Dragvoll sin skyld.”

Jeg er i jobben jeg ønsket meg, og takker ikke Dragvoll for det. Derimot takker jeg mine største samarbeidspartnere: Lånekassen og Student-TV. Fordi det er så lett å få gode karakter i film- og medievitenskap kan jeg og veldig mange andre i studentmediene melde oss opp i tullefagene, og så holde på med det vi liker hele semesteret. Vi går ikke på forelesninger, og åpner bøkene senest to uker før eksamen (som alltid er hjemmeeksamen). Jeg har fått mang en A med denne metoden. Prøv det på Gløs! Der er det en øving i uken, obligatorisk gruppearbeid, eksamener du må møte opp til, og pensum som er vanskelig. Til gjengjeld inviterer arbeidsgivere deg på middag og gir deg jobb før du er ferdig med masteren.

”Ikke alle er født med sølvskje i munnen, og må lære å klare seg selv. Ikke kom og tro du får alt på et sølvfat med bare en bachelorgrad.”

Hvorfor tror du jeg er født med en sølvskje i munnen? Hvordan ville det i så fall vært relevant for mine meninger? Jeg har aldri sagt en bachelor fra Dragvoll ville gi meg noe som helst.

”Støttefagene er der av en grunn – for at du skal vinkle utdannelsen din i en retning du ønsker. Altså for å ta fag du ønsker å ha en karriere i.”

Likevel er det ekstremt lav etterspørsel etter filmvitere.

”Du ser ut til å ha vært mer opptatt av å bare sanke “billige poeng” på uærlig vis, istedet for å bli attraktiv på jobbmarkedet med en velformet utdannelse via hardt arbeid.”

Tydeligvis har du ikke lest bloggen min. Min apati begrenser seg kun til Dragvoll. Jeg har vært aktiv i Student-TV i fire år og vært nyhetsredaktør der. I tillegg har jeg vært redaktør for Klubbavisa til NTNUI, freelancet for diverse magasiner og nettsider, og jobbet deltid som vekter og mysteryshopper. Hadde jeg studert på en seriøs linje, ville jeg ikke hatt tid til det.

Du: ”En grad betyr ikke at du bare får en jobb uten videre. Du må ha noe unikt å tilby.”

Sant, men en utdannelse hjelper. Så lenge den har gitt deg kunnskaper og evner noen utenfor studiestedet bryr seg om.

”Arbeidsgivere kan også luke ut useriøse studenter som deg selv fra en bunke søkere, noe som heller ikke er NTNU sin skyld. At du velger å surre bort semesteret på tull er helt og holdent ditt eget valg, men da kan du ikke forvente at folk skal ta deg seriøst, når ikke du engang tar utdannelsen din seriøst.”

Jeg er mer enn Dragvoll-utdannelsen min. Når jeg har vært på jobbintervju har jeg først og fremst snakket om hva jeg har gjort i Student-TV. Dragvoll har jeg ikke nevnt. Jeg kan likevel respektere en utdanning. Da jeg studerte journalistikk, jobbet jeg hardt.

”Hvorfor skal Dragvoll sponse deg med bedpres, når du ikke engasjerer deg nok til å dra på forelesninger?”

Bedpress er faktisk ikke noe NTNU arrangerer, men bedrifter som Statoil og lignende som kontakter linjeforeninger for, av eget intiativ (beklager feilene i grammatikk og staving). Hvis jeg tar feil, og medielinjene faktisk lærer bort noe, må jo det bety at det jeg dødssmart som går gode karakterer uten å engang møte opp på forelesningene. Shit, kanskje jeg burde undervise i studieteknikk?

«Når du ikke gidder å jobbe for det, og gjøre deg fortjent til det, hvorfor skal da Dragvoll gi deg noe?”

Fordi de får penger for det. NTNU får cash av staten for alle studenter de uteksaminerer.

