Sexindustrien i Europa

Forsiden av Sorgenfri

Forsiden til Sorgenfri

I juni/juli- nummeret av Sorgenfri er det en artikkel jeg har skrevet og tatt bilder til. Jeg har intervjuet ei tysk jente i tjueårene som selger sex på et bordell, og en norsk eks-prostituert. Det var både spennende og skremmende å jobbe med saken, og jeg fikk høre historier om gruppevoldtekt, skamfering og kidnapping. Trykk på linken under for å lese et utdrag av artikkelen.

Videre intervjuet jeg flere som jobber for å bedre prostituertes forhold, og en stortingsrepresentant fra SV. Alle bortsett fra sistnevnte var voldsomt imot sexkjøploven fra 2009. Teksten er et forsøk på å lufte noen meninger og skape litt debatt om hvordan staten best kan ivareta sexarbeideres interesser. Bladet fås kjøpt av selgere på Trondheims gater.

Her er et lite utdrag:

Voldtatt og gravlagt

«Jeanette» (38) er en norsk eks-prostituert. Som 13-åring var hun allerede sprøytenarkoman, og i omtrent ti år levde hun av å selge kroppen sin. Hun er redd for hva sexkjøploven vil drive markedet under jorda, og hva det vil bety for damene på gata.

– Jeg har hatt hallik, og det er ille. Man blir holdt fra gata og mister kontrollen, forteller hun. Jeanette er bekymret for at loven vil frata selgerne makten over deres egne liv. Det gjelder ikke bare jenter; også gutter ned til 12 – 13 år gamle selger seg i Trondheim, ifølge Jeanette. De får en hallik til å gjøre avtalene for seg.

– Det er et stort gatemarked i Trondheim. For den som vet det og ser det, legger hun bestemt til, og forteller at de som jobber på den måten konstant utsetter seg for vold og voldtekt. Hun trekker fram risikoen i å bli med feil folk. Selv ble hun en gang plukket opp og dratt inn i en bil med tilsammen seks fremmede mannfolk. De kjørte henne til et skogområde og voldtok henne etter tur.

– Jeg vet ikke av noe som kan være verre enn det, forteller hun med skjelvende stemme, og tar en liten pause før hun finner de neste ordene. Hun sier de allerede hadde gjort klar en grav til henne.

– Jeg vet ikke hva som berget meg, men jeg klarte å få øyekontakt med den siste som var på meg. Jeg ba og ba, og så ham inn i øynene. «Ikke drep meg». Så kastet de meg i grøfta og dro igjen. Men det var ikke de de hadde tenkt. De skulle grave meg ned der, forteller Jeanette, og høres ut som om hun skal gråte. Hun var 14 år gammel da det skjedde.

Bordeller etter tysk og nederlandsk modell, beskriver hun som «nesten himmelsk».

Mennene har skylda

Gina Barstad er kvinnepolitisk talskvinne i SV; hun er en 23 år gammel feminist og Brann-supporter med rødt hår. Barstad anser prostitusjon som en voldshandling, og omtaler sexhandel som «en grell og kynisk industri». Hun forteller med stolthet i stemmen at SV har vært en av pådriverne for den nye loven.

– Man skal ikke kunne kjøpe tilgang til andres kropp, påstår hun, og mener norske menn har ansvaret for at prostitusjon forekommer.

– For at vi skal bli kvitt prostitusjon, må norske menn slutte å kjøpe sex. Vi skal også drive med forebyggende arbeid og hjelpe de prostituerte ut av det, slår hun fast, og mener sexsalg skal bekjempes ved å lamme markedet.

