600 km hundeløp

Starten på Femundløpet.

Kom nettopp tilbake fra Femundløpet. Jeg skrev om deltakerne og bikkjene, intervjuet Lars Monsen, og filmet sledene fra snøscooter.

Turen til Røros og Femundmarka var lærerik. Jeg lagde flere videoreportasjer og skrev tilhørende tekstsaker. Disse ligger ute på NRKs nettsider.

Her finner du en video med alt beste fra løpet.

Jeg er også rimelig fornøyd med saken jeg lagde på hundene. Det viser seg at de blir stelt ganske bra. Jeg intervjuet Lars Monsen til saken, og han var godt fornøyd med bikkjene sine.

Se hvor bra Monsen steller hundene.

Forøvrig var villmarksheltens eneste uttalte målsetning «å være på tur». Jeg regnet med at han ville bruke minst en dag lenger enn førstemann, men kisen kom inn på niendeplass. Ikke så overraskende, ettersom Lars Monsen…

  • …tenner bål ved å kjefte på veden til den tar fyr.
  • …ikke tar med boksåpner på tur; han spiser hermetikken hel.
  • …er den eneste som har drept en grizzly med dens egne tenner.
  • …kan telle til ti med hundebjeff.
  • …hugger ved med flat hånd.
  • …er så rå at han kan erstatte ferskvaredisken til Meny.
  • …vant World Rally Championship . Med en elg.
