Tufte om ærlighet og Albert Åberg

Olaf Tufte poserer for Klubbavisa

Olaf Tufte poserer for Klubbavisa

Som redaktør for Klubbavisa møtte jeg Olaf Tufte da han holdt foredrag for studenter og NTNUI-ledere i Trondheim. Her er en reportasje fra foredraget hans og mitt møte mitt med ham.

– Jeg liker å diskutere, for jeg har alltid rett, sier Olaf Tufte smilende. Den veltrente atleten beskriver seg som «en brannmann og bonde som ror litt på fritiden» . 3. oktober holdt han foredrag om motivasjon og samarbeid for studenter i Trondheim.

Tekst: Stian Hansen

NTNUIs gruppeledere er samlet en kald høstdag på studenterhytta, da innehaveren av blant annet tre OL-gull og to VM-sølv kommer inn døra. Med sjokkomelk i hånden og en t-skjorte full av muskler, skiller den nesten to meter høye roeren seg lett ut når han trampet forbi forsamlingen for å øse av sin visdom. Klubbavisa var til stede og snakket med atleten.

Albert Åberg
– Jeg har ikke noe behov for blomster, medaljer eller wannabees som henger rundt meg. Belønningen min er hvor bra jeg har det med meg selv etterpå, forteller Tufte tidlig i foredraget. Han tar i mot spørsmål fra salen, og en nysgjerrig kar langt bak spør hvem han anser som sin største konkurrent.

– Hvem tror du, spør Tufte tilbake og smiler. «Meg selv? Kona mi?» Han venter noen sekunder før han fortsetter.

– Det er Skybert fra Albert Åberg. Uansett hvor bra jeg gjør det, ligger han alltid litt foran. Når jeg sitter på romaskinen ser jeg ham ved siden av meg, og det er irriterende. Så barnslig er jeg, sier han. Gruppelederne som fyller opp hytta smiler, men Tufte er alvorlig når han snakker om hvordan han pusher seg videre.

Å belønne seg selv
Som gammel student er han kjent med pugging og eksamener. Tufte trekker paralleller fra trening til studier, og forteller at han var nøye med å ta pauser under eksamen.

Han spør om noen i salen belønner seg selv med cola og chips for å ha lest et visst antall sider på en dag. Salen bekrefter, og Tufte følger opp med et nytt spørsmål:

– Er det noen her som bare ville tatt colaen om de nådde målet?

Alle rekker hånden opp, og Tufte smiler.

– Imponerende viljestyrke. Jeg har hatt ½ l cola foran romaskinen. Hvis jeg setter seg som mål å ro seks runder på en viss tid, og ror godt nok på fem av de, tror dere jeg rører den colaen da, spør Tufte retorisk.

– Hva hvis jeg passerer målet og slår min personlig rekord? Tar jeg colaen da? Nei. Jeg har jo gjennomført! Jeg setter den i kjøleskapet, og tar den frem igjen neste gang, forteller han til det leende publikumet.

Pils og Grand Prix
Tufte tar en stor slurk av kartongen med sjokkomelk, søler litt på t-skjorten og begynner å snakke om prioriteringer. Selv trener han 15 – 40 timer i uka, avhengig av hvor lenge det er til neste konkurranse, og er nøye på kosthold og livsførsel.

– Jeg prioriterer knalltøft og er strukturert. Hver kveld bruker jeg fem minutter på å sette opp en liste over hva jeg skal gjøre neste dag. Da har jeg tid til å ta noen øl med gutta, og  går hjem i grei tid, forteller han. Tufte spør salen om han går glipp av noe. Uten å vente på svar, gir han fasiten. Nei, selvfølgelig gjør han ikke det. Det handler om å strukturere og å gjøre en ting av gangen.

–  Hvis du synes å sitte på sofaen og se Melodi Grand Prix og spise chips er viktig for deg, ja så gjør det. Men da følger du med på Grand Prix! Ikke tenk på matematiske formler da, utbryter han høyt.

Selvbedrag

Tufte forteller at særlig ærlighet er viktig for ham. Ovenfor andre og seg selv, og spesielt i forhold til sine personlige mål.  En som sier han vil blir proff i United er ikke ærlig med seg selv eller andre hvis han er konstant på fylla, poengterer Tufte. han ber tilhørerne om å la ambisjonene vises på innsatsen.

Tufte holder ofte foredrag, spesielt ovenfor næringslivet. Etter rokarriæren planlegger han å fortsette som brannmann, og å bidra til å utvikle nye rotalenter i Norge. Du kan lese mer om Tufte og se ham ro for Norge på nettsiden hans: olaftufte.com

