Ride free, crash hard: Exit Klubbavisa

Klubbavisa er et gratismagasinet NTNUI, Norges største idrettslag, gir ut. Jeg ble tatt opp som journalist i mai 2007, og har vært redaktør siden desember 2008. Snart er min tid i avisen forbi, og i den anledning republiserer jeg en av artiklene jeg har skrevet for den.

KA forside

Forsiden på den stolte Klubbavisa

Teksten under skrev jeg etter at jeg hadde fulgt sykkelgruppa på trening en kveld. Den daværende redaktøren ba med dekke treninga (takk, Thomas), og jeg trodde det gikk ut på å vente ved start- og målstreken. I stedet fikk jeg utlevert en sykkel og beskjed om å følge med opp mot Bymarka. Hvordan det gikk, kan du jo lese selv.

Ride free, crash hard.

Freeride er en ny og populær sport som kan beskrives som mountainbiking uten fast løype og regler. En liten og fersk underguppe av NTNUI Sykkel er viet sporten. En fotograf og journalist fra KA fulgte de på trening en tirsdag ettermiddag.

Følget som møttes ved Gløshaugen var iført sykkelshorts og hjelm. Journalisten, som stilte i skatesko og nykjøpt Levisjakke, følte at han passet like bra inn som en klovn i en begravelse. Nevnte reporter slet med å holde følge opp bakkene til Byåsen og inn i Bymarka. Etter 50 minutters rolig tråkking føltes journalistens bein som overkokt spagetti og pusten låt som en hes sekkepipe.

Krasj.
Blant syklistene var Johan Ketil Jørstad som stilte i gul drakt og mørke solbriller. Når følget kom fram til Bymarka kjørte syklistene utfor en bakke for å få litt vind i håret. Mens fotografen gjorde klart kameraet og journalisten prøvde å trylle seg hjem hørtes et krasj. Johan hadde bommet på en sving og slet nå med å løsne sykkelen fra en trerot.

”Jeg tror jeg tar av meg solbrillene” tenkte han høyt. Sikkert lurt.

Turen ned fra marka gikk via et maurtråkk av en sti. Regnet hadde gjort bakken herlig gjørmete og nestemann til å slite var Erik Dahl som traff en stein og pungterte.

”Det sa bang og så var det ikke mer luft igjen. Det skjer ofte” forklarte han og skiftet kjapt slange.

Stolheis.
For Erik er freeride et alternativ til ritt og racing. Man kjører for å ha det gøy, ikke for å slå en tid. Han forteller at i Hemsedal går det an å ta stoleheisen opp fjellet og kjøre utfor på egne sykkelstier.

”Det er kjempeartig” sier han. ”Selv om man ikke har verdens beste sykkel er det bare å bli med. Det er utrolig morsomt og det er for alle”.

Journalisten kan godt tenke seg å prøve igjen hvis de installerer stolheis i Bymarka og legger ruten om McDonalds.

